Banff National Park

Jullie moeten t voorlopig met enkele gsm fotos doen. De fotos van de camera krijg ik alleen via ipad gepost en als dat ding niet gegijzeld wordt door Ava, dan is toch ook maar een zot zicht om dat mee te nemen naar de supermarkt waar we op de free wifi deze blog updaten 😂

Dag 1 – Man wat een volk hier!

Op tijd ons bed uit om als eerste bij de watervallen te zijn….Dat was het plan voor Johnston canyon. En we waren vroeg weg, maar helaas was onze wandeling al erg druk. Net alsof ze een paar bussen bejaarden gedropt hadden aan de ingang vlak voor ons. En helaas zei dat ook veel over de wandeling. T was een geasfalteerd pad dat de meesten met een vers kopke koffie afwandelden. Braaf rijtje schuiven om met zn allen achter de waterval te kunnen gaan kijken, samen strompelen naar alle kijkplatforms, een selfie nemen met op de achtergrond een bus japkes etc. Spijtig, want dat maakte dat we er niet van konden genieten!

Dan maar richting Banff dorp om te tanken, maar t stad binnenrijden was zelfs bijna onbegonnen werk. Het tankstation ging nog net, maar verder hebben we ons niet gewaagd! Die drukte! Bah! Tot zover t idyllische idee een terrasje te gaan doen en wat outdoorstuff te windowshoppen… Lap zeg!

Het is nu Labour Day weekend, wat maakt dat iedereen op zijn laatste verlengd weekend nog wilt profiteren van t goede buitenleven alvorens de kids dinsdag weer op school starten. En met Calgary en zijn 1.3mio inwoners op minder dan een uurtje rijden is t hier gewoon een zottenkot!

Volgend plan: de Minnewanka Lake scenic drive. Eerste stop aan een verlaten mijndorp. Blijkbaar de ideale locatie voor trouwfoto’s. We kwamen vandaag maar liefst 3 koppels tegen.

Onze fotoshoot met een rebelse peuter een een hongerige baby was helaas niet veel soeps 🙄

Aan het meer was t opnieuw razend druk maar gelukkig was er een aparte RV parking (jaja met parkeerwachters en al hier midden in de natuur) en konden we snel aan ons avontuur starten. De wandeling ging door het bos tot aan een canyon, maar na ongeveer een uurtje was het pad afgesloten. Tenzij je met 4 was en beren durfde trotseren. Technisch gezien voldeden we wel, maar een uurtje tevoren was er een grizzly aan het pad gespot en laat ons zeggen dat 2 rangers met paintballgeweren en 2 parkwachters die iedereen op het pad aanspraken, toch genoeg waren om rechtsomkeer te maken. Hoe graag we die canyon vanbinnen misschien ook gezien hadden, daar beginnen we niet aan hoor! Hier in Canada beweren de locals trouwens dat grizzly’s zot zijn en aanvallen zonder reden, in tegenstelling tot de black bears (in NL bruine beren, maar ze kunnen alle kleuren hebben). In Amerika echter maakten ze geen onderscheid tussen de 2 soorten op de “be bear aware” waarschuwingsborden.

Na een korte stop aan 2 Jack lakes reden we door naar Vermilion Lakes en zochten we naar een stopplaats met prachtig uitzicht. Bij late middagzon en zonsondergang aten we heerlijke fajitas, deden we onze opgestapelde afwas en speelden we aan t meer terwijl we wachtten op de dieren. Helaas enkel wat eenden en reigers gezien. Ook op de terugweg naar de camping niks. Zelfs geen hert of rendier. Dan waren de bizons in Yellowstone toch iets klokvaster 😂

Dag 2 – Nog drukker kan dat?

En het antwoord is ja dat kan. Om 8.30 was de weg naar Lake Louise en Lake Moraine zelfs al afgesloten omdat de parkings vol waren. Echt? Echt! Toen we rechtsomkeer maakten werden we tegengehouden door een parkeerwachter. Of we misschien geinteresseerd waren in de laatste parkeerplaats voor RVs? Euh, jah!

Dus hup wij toch naar Lake Moraine. Een gletsjermeer met een bijna appelblauwzeegroene kleur. Op zich wel mooi, maar aaaaaal die toeristen daar, pff, doet toch een beetje afbreuk aan de setting. Lake Louise (door de Canadezen fake Louise genoemd omdat t zo overdreven toeristisch is) hebben we nadien niet meer geprobeerd… als je zag hoe ver iedereen al illegaal geparkeerd stond (en sommigen kunnen echt alleen maar uit dat parkeeravontuur gekomen zijn met een kapotte vering of zonder knalpot ofzo). Pfffff!

Zodra we konden zijn we de Icefield Parkway opgereden in de hoop daar minder toeristen te treffen. Enkele highlights hebben we weer moeten overslagen van de drukte, maar toch enkele stops kunnen doen tussen de magische bergen. Gelukkig rijden we dit deel van de 284km tussen Lake Louise en Jasper NP nog eens midden in de week. Hopelijk dan minder druk!

We reden al eens naar het Gletsjer centrum om te informeren of we op de gletsjer konden met onze kids. Na ons “helicopter gletsjer ijsklim” avontuur op Fox Glacier in Nieuw Zeeland & het wandelen tot op het Noors gletsjerijs met Ava vorig jaar, wordt dat stillaan een traditie….

Nadien een lange rit met prachtige uitzichten terug richting onze camping!

Overnachting: 3 nachten Protection Mountain Campground (21,5 CAD) – propere WCs – zelfs bij extreme drukte nog veel plaats rond 21u – kampvuurhout aanwezig (permit kopen 8 CAD) – net zoals op de andere campings alcohol verboden – grote parkeerplaatsen met elk een picknickbank – overdekte shelter om te koken en bearlockers – berenafvalcontainers aanwezig

Enkele learnings:

Als je Banff echt wilt beleven zoals het in de boekjes omschreven staat, wees je er dan van bewust dat je best buiten t weekend gaat, buiten het hoogseizoen (beren meeste kans toe aug/sept) en met een conditie die minstens 4-5u stevig wandelen vlot aankan (al dan niet met kinderdraagzak). Bij ons kriebelde het stiekem om langere wandelingen te kunnen doen, ver weg van het massatoerisme dat al dit prachtigs helaas ook aantrekt (in grote tegenstelling tot de NP die de in Amerika deden en daar we geen grote toeristenbussen tegenkwamen)