2 dagen Jasper National Park

Dag 1 – Jasper & Maligne canyon/lake

Vol verwachting startten we ons bezoek aan Jasper NP met een wandeling langs “de wildlife corridor”… t was een wandeling die via enkele trappen begon (jochei voor Ava die vlot de meer dan 60trappen naar boven klom en telkens Bravo Ava voor zichzelf riep). Daarna ging de route al snel heel steil naar boven over een smal pad op een soort van bergkam (en ja Ava wilde perse zelf stappen dus mama zat met de poepers en poogde steeds stiekem haar kap te pakken just in case 😳). Het ganse eerste stuk keek je prachtig uit over Jasper stad en de rivier (of in mijn geval de kap van mijn ondernemende peuter)… Nu, buiten enkele poserende vogels en eekhoorntjes hebben wij geen beest gezien… tot zover de “wildlife corridor”… jammer!

Daarna hebben we nog enkele van de tientallen meren rond Jasper bezocht voor we doorreden richting Maligne Canyon & Lake. De Maligne overlook was niet de moeite (Maligne canyon er vlak naast absoluut wel dus reken genoeg tijd om naar alle bruggen ge kunnen wandelen =50min) dus we sjeesden meteen een 50tal km verder tot aan het meer op zoek naar karibous en beren. Volgens Lonely Planet moest je op die route moeite doen er geen te zien… om de zoveel km stond er bovendien een bord van “opgepast karibous”. Wel, is me dat een beetje overroepen! In dit hele gebied van Jasper NP wonen er blijkbaar 8 en rond deze route aan het prachtige Medicine Lake slechts 4… dus voor elk beest zijn er ongeveer 10 verkeersborden gezet 😂 Dat moet al ne zeer grote pechvogel zijn die dat beest dan toch nog aanrijdt zenne. Nuja.

Bij Maligne Lake kozen wij voor de Moose loop. Een wandeling die zoals de naam het zelf zegt, naar een meertje leidt waar de elanden komen grazen (en echt een mega aanrader zou zijn). Alleen -mopje van Christoph- ons haar heeft deze vakantie evenveel “mo(o)(u)se” gezien als wij “moose” op de wandeling… niks noppes nada dus.

De enige “wilde” dieren die wij tegenkwamen vandaag waren de bronstige rendieren die op de autostrade aan de verkeerslichten op hun dooie gemakje stonden te grazen. En ja dan zijn er dus zotten die hun 4 pinkers opzetten en op de autostrade (is wel meer een 2vaks baan dan een echte autostrade zoals bij ons) een selfie gaan pakken… 🙄

Klokslag 20u kwamen we aan bij de camping… helaas alles vol tenzij we een plaatsje wilden zonder voorzieningen en zonder vuurkring. No problemo voor ons! Alleen, dat bleek het allersmalste toegangsweggetje ever met boomstompjes links en rechts te zijn. Maar als een echte pro slalomde Christoph die 7m lange mobilhome erin zonder brokken 🤷🏼‍♀️

Dag 2 – Jasper town

Er zijn zo van die dagen dat ge niet veel doet. Wel vandaag is er zo eentje. Lichtjes teleurgesteld dat beren hier in juni blijkbaar gewoon over t straat lopen en in september ver boven op de berg besjes aan het eten zijn ( tot 200.000 per dag ja watte!), beetje uitgekeken op al die bussen Aziaten en Duitsers die op elke viewpoint staan de wachten op ons & een beetje lastig dat we op al onze wandeling gevolgd worden door leden van de “Zilveren Passer” ipv de avontuurlijke trekkers die we gewend zijn (we nemen met de draagzakken dan ook de “veilige” en “kortere” wandelingen ipv uren af te zien op de “backcountry” hikes) , besloten we vandaag te starten met de was.

Helaas ging de waserette maar open om 11u (en t was van de moetes want den Bauwens had geen proper onderbroekske meer) en was de brunch/lunch te heerlijk om snel te vertrekken, dus toen we eenmaal terug aan de mobilhome waren was Ava klaar voor haar middagdut. En net NU koos ze uit om alle veel te korte nachten in te halen. Dus onze namiddag wandeling werd een kortere avondlijke stadswandeling. Want toen ze eindelijk klaar was met dutten, viel de regen met bakken uit de lucht…

Nuja, ondertussen zijn de postkaartjes bijna allemaal klaargezet voor het volgende wifi-momentje, de foto’s gesorteerd en is de was netjes geplooid weer in de camper kastjes geraakt. En tijdens de stadwandeling werd er een nieuwe favo reissweater geshopt (want ik realiseerde me dat mijn gletsjertrui al bijna 10j meegaat 🤔) , enkele souveniertjes gekocht en bezweken we voor een heerlijke pizza… dat heet dan retail therapie of zoiets! Dat en dessertjes tegen een down momentje, want ge dacht toch niet dat ik in nen Italiaan nee ging zeggen tegen tiramisu… ookal hadden Ava en ik al een cheesecake gedeeld eerder vandaag 😁

Sidenote/ waarom worden al die trekkersbroeken en truien en fleece gemaakt uit stof die niet in de droogkast mag? Onze mobilhome lijkt altijd 2 dagen op een rijdende droogkast met al die kapstokken aan alles wat er enigzins uitziet als een haak! Doet me denken aan mijn verzopen reis in Vietnam met Siegrid toen we op een gegeven moment hotelkamers screenden (is de gewoonte daar dat je de kamer eerst mag zien voor je toezegt en betaalt) op het aantal kaderkes dat we van de muur konden halen om wasdraad te spannen in een poging onze kleren te drogen met de chauffage.

Jasper NP met kids:

• Omheinde speeltuin in het stadscentrum + Namaak treintje aan het postkantoor zijn tof kids entertainment. Onze camping had ook meerdere speeltuintjes
  • Jasper hot springs (deze deden we zelf niet – check tevoren openingsuren die verschillen doorheen het toeristisch seizoen)
  • Er zijn een pak korte hikes rond de meren in de buurt van het centrum. Het is daar ook leuk fietsen en alles is te doen vanuit het stadscentrum met fietsen, dus best fietsenverhuur eens uitpluizen. Je kan ook kayakken daar en we zagen enkele mensen met peuters zich daaraan wagen *stiekemjaloers*
  • Als je nog iets van kinderkleren mist. In de trekkerswinkels in de hoofdstraat waar ze North Face/Colombia kleren verkopen hebben ze zelfs mini skipakjes, fleece en windstoppers. De soevenierswinkels verkopen gebreide handschoenen en mutsen (en ook betaalbare tshirts, body’s, pantoffels en pyjamatjes etc)

Adresjes:

• Famoso pizza in de hoofdstraat – lekker pizza, snelle bediening en ruime keuze. Alleen tegenvaller dat t bier uit blikjes kwam en ze van blond of amber bier nog nooit gehoord hadden 🙀
  • Earls in the Rockies in de hoofstraat (=Patricia Street) – minder gezellig als in Calgary maar even lekker eten. Op zaterdag 11-12u happy hour op brunch aan 9CAD en heerlijk Mountain breakfast (voor C) wafels met aardbeien en besjes (voor A) en kip teriyaki (voor T). Plus snelle wifi!
  • Wasserette: Beiden staan aangegeven op het toeristische stadsplannetje. Ofwel in de kelder naast/onder Famoso pizza oftewel bij 3sheets naast het postkantoor. Beiden in de hoofdstraat en wij konden vlot parkeren (2u limiet maar daar trokken we ons niets van aan). Bij 3sheets 4CAD voor 25min wasprogramma, 4 CAD voor 45min droogkast. Voor 5CAD kan je je was gewoon afgeven en nadien gewassen weer ophalen, hadden we dat gisteren geweten. wasproduct 1 CAD per scoop. Grappig concept, was een drukkerij met een knutsel/papierwaren achtig winkeltje dat duidelijk om rendabeler te zijn een deel opgeofferd had en wasmachines neerplofte. Ze deden ook storage van bagage voor 2,5 CAD per dag. Zeer vriendelijk personeel! Enkele zeteltjes om te wachten en wifi. De andere wasserette lag onder de koffiebar/pizzeria en had tevens zeteltjes en wifi voor de wachtenden.

Overnachting:

• 1 nacht Wapiti campground (28.4 CAD zonder voorzieningen) – grote camping net buiten Jasper dorp aan de overkant van de nog grotete Whistlers.
  • 2 nachten Whistlers campground (28.4 CAD zonder voorzieningen) – grootste camping van Jasper met bijna 1000 plaatsen – douches en sanitair (niet heel veel) – camping wordt volledig hermaakt 2019 dus dan gesloten en een echt logeer issue bijgevolg in het NP (maar vast en zeker aanrader van 2020 – ook glamping concept O-TENT-ik)